Hushållningssällskapet och föreningen Svenskt viltkött ska nu kampanja för att få svenska konsumenterna att nås av och äta mer vildsvinskött.
Hushållningssällskapet och Svenskt viltkött har fått stöd av Jordbruksverket för ett nytt projekt som syftar till att mer vildsvinskött ska nå de svenska konsumenterna och att konsumtionen därmed ska öka.
Projektet ska pågå fram till september 2022.
– För att öka efterfrågan kommer vi att inrikta arbetet mot grossister och restauranger. Framförallt vill vi påverka offentlig sektor och privata storkök att öka sina inköp av vildsvin, säger Annakarin Landin hos Hushållningssällskapet.
– Denna prioritering bottnar i analysen att vi behöver få en större del av viltköttet att nå konsumenterna via godkända vägar. Vi vill styra bort från svart avsalu av skjutna djur med många gånger bristfälligt omhändertagande, påpekar Landin.
– Situationen i dag är lite av ett moment 22. Jägarna kan skjuta mer men vill veta att det finns en efterfrågan. Köparna vill köpa men gör inte det då det inte finns något utbud, sammanfattar Annakarin Landin läget.
Projektet begränsas till Götaland och Svealand och arbetet sa ha sin utgångspunkt i sex olika regionala noder.