Den här veckan öppnar Coop en liten butik som ska få stor betydelse. Det handlar om en upplevelsebutik med digitalt fokus som pekar mot framtiden.
Tisdag 8 december öppnade Coop en liten och väldigt annorlunda upplevelsebutik i Epicenter store i Stockholm.
Den nya butiken ska ha ett digitalt erbjudande som ligger i framkant. På plats kommer Coop att testa digitala lösningar i mindre skala och utforska nya områden som sen kan skalas upp och erbjudas på fler platser om potential finns, berättar dagligvarukoncernen i en pressrelease.
– Det här är nästa steg i vår digitala resa. För att fortsätta stärka vårt digitala erbjudande för kund och medlem behöver vi en plats där vi tillsammans med de mest innovativa partnerbolagen kan testa teknik i framkant, för att se vad som flyger och inte flyger, säger Amer Mohammed som är affärsområdeschef för Coop digital.
– Vi har redan i dag flera spännande tjänster och lösningar på gång och med vår nya annorlunda butik kan vi sätta in nästa växel i resan.
Coops upplevelsebutik har en storlek på 25 kvadratmeter, är obemannad, förutom när den fylls på med varor, saknar kassor och har enligt Coop ett digitalt erbjudande utöver det vanliga.
Den nya Coop-butiken är en del av andra innovativa tjänster i klustret Epicenter store som ligger på samma adress, Regeringsgatan 61 i Stockholm.
Coops butik, öppen måndag-fredag 9-17, är öppen för allmänheten och när nya lösningar och erbjudanden testas kommer kunden att bli uppmärksammad på det.
– Målsättningen är att kunder och medlemmar som besöker butiken ska känna nyfikenhet, vilja integrera och vill besöka butiken igen för nya upplevelser, förklarar Coop. I ett första skede skannar och betalar kunderna via Coops scan & pay.
– Vi har nu tagit oss till nästa nivå efter vår skarpa lansering av betaltjänsten Scan & Pay. Med butiken i Epicenter store kan vi addera fler tjänster och funktioner och fortsätta utveckla vårt erbjudande, säger Carita Weiss, chef för betalningar hos Coop.