Nästan varannan svarande i en ny undersökning ska handla julmaten på nätet i år och 20 procent att de allmänt kommer att julnäthandla mer i år.
Varannan svarande kommer att handla julmaten på nätet i år och hela 20 procent uppger att de kommer handla online i större utsträckning jämfört med tidigare.
Detta enligt en ny undersökning Coop låtit göra med 1 129 svarande.
Nästan varannan svarande (47 procent) i en ny undersökning genomförd av Demoskop på uppdrag av Coop ska handla julmaten online i år.
Var femte (20 procent) uppger att de kommer att handla mat och dryck till årets julfirande online mer än tidigare.
Det är framförallt i åldrarna 16–25 år man tror att man kommer att handla mer online, det uppger 26 procent av de svarande i den gruppen.
En kraftig ökning ses även bland de i åldrarna 66–75 år där 23 procent uppger att de tror att de kommer handla julmat online i större utsträckning än tidigare.
– Detta år har varit speciellt på många sätt, och intresset för att handla mat på nätet har ökat enormt. Vi har fördubblat vår onlinekapacitet under året för att möta en högre efterfrågan, säger Sara Mundt Petersen som är chef för digitala kundmöten och e-handel på Coop Sverige.
Bland de svarande tänker 24 procent av kvinnorna och 18 procent av männen julmathandla på nätet mer än tidigare.
De vanligaste varorna att handla på nätet till julfirandet i år är julmust (32 procent), ägg (29 procent), julskinka och prinskorv (25 procent) samt pepparkakor och godis (24 procent).