Arla fortsätter striden mot Konkurrensverket kring ett fel som en medarbetare gjorde i en upphandling 2018 men där Arla agerade direkt.
Vid ett tillfälle 2018 upptäckte Arla att ett fel begåtts av en enskild medarbetare i en upphandling.
Man kontaktade då Konkurrensverket i enlighet med reglerna för det så kallade eftergiftsprogrammet, skriver företaget i en pressrelease där man tillägger att felaktigheten inte medförde någon ekonomisk vinning för Arla.
Eftersom man anser sig ha agerat korrekt ska man heller inte dömas till böter, menar Arla. Det menar däremot verket och Arla anser verkets agerande felaktiga mot sig och potentiellt mot andra företag som kan drabbas.
När det gäller det aktuell fallet gjorde Konkurrensverket en granskning av en upphandling Arla var med i.
– När vi gjorde våra egna granskningar så upptäckte vi att ett fel hade begåtts i en annan upphandling än den som Konkurrensverket granskade. Så fort vi upptäckt att detta fel hade begåtts så kontaktade vi verket och var helt transparenta med att en enskild medarbetare hade begått ett misstag, skriver Arla.
– Vi gjorde detta i eftergiftsprogrammet som lagstiftaren har skapat för att företag som själva anmäler att felaktigheter har begåtts, i exempelvis upphandlingar, ska kunna slippa böter, påpekar man.
– Genom att omedelbart meddela Konkurrensverket och samarbeta med dem i deras undersökning så har vi gjort allt vad vi kan för att vara transparenta. De har på vårt initiativ fått det som vi själva identifierade som felaktigt hanterat av den enskilda medarbetaren. Bevis som nu används mot oss. Då vi anmält, lämnat in bevisning samt varit helt transparenta så anser Arla att vi inte heller ska bötfällas, säger Ylva Nykvist som är juridisk chef hos Arla.