Coca-Cola bjuder 4 000 anställda inom äldreomsorgen på jullunch genom en digital kupong från Foodora för att visa att man uppskattar vårdens hjältar.
Coca-Cola vill hylla vårdhjältar som kämpar under pandemin genom att bjuda på jullunch, skriver företaget i en pressrelease.
Totalt får 4 000 anställda inom äldreomsorgen en gratis måltid via en digital kupong från Foodora.
– Initiativet är värt cirka en miljon kronor och har som mål att visa uppskattning till den hårt arbetande sjukvården och samtidigt stötta den drabbade restaurangbranschen, skriver företaget.
Coca-Cola köper digitala kuponger från Foodora som erbjuder kontaktfri leverans av mat i 48 svenska städer. Kupongerna distribueras till 4 000 anställda inom äldreomsorgen tillsammans med vårdföretaget Vardaga.
Mottagaren kan beställa valfri mat till ett värde av 250 kronor. Totalt skänks mat till ett värde av ca en miljon kronor.
– Den svenska sjukvården jobbar under extraordinära förhållanden vilket ställs på sin spets i juletid. Vanligen en period för återhämtning och tid för nära och kära. Vi vill visa vår tacksamhet för vårdpersonalens hårda arbete, i en tid när den kanske behövs lite extra, säger Coca-Colas kommunikationsdirektör Frida Keane.
Utöver att visa uppskattning för vårdpersonalens insatser har initiativet som mål att stötta den drabbade restaurangbranschen.
– Restaurangbranschen har drabbats hårt av de nödvändiga restriktioner som pandemin innebär. Donationen av julluncher till vårdpersonal via Foodora är ett sätt för oss att stötta lokala aktörer, påpekar Frida Keane.