20 procent fler fysiska julkort och 57 procent av julklapparna via e-handel. Två färska siffror som Postnord redovisar dagen innan julafton.
I år har svenskarna skickat 18,8 miljoner julkort, enligt Postnords julkortsprognos.
Det är en rejäl ökning från förra årets 14,5 miljoner och naturligtvis en av många följder av att vi inte kan träffas under normala former.
Samma sak gäller julklappsinköpen som vi av pandemiskälen tvingas ändra rutinerna för.
Enligt Postnord är e-handelns andel av julklappsköpen nu 57 procent.
Julkortsskickandet har minskat under en rad år, precis som andra typer av fysiska brev. 2020 har varit ett annorlunda år på många sätt, och för första gången på decennier ökar antalet skickade julkort stort.
– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, för att hålla traditionen levande och ha kontakt med våra nära och kära. Det är viktigt för många av oss, och det har helt tydligt varit extra viktigt just i år när vi inte haft möjlighet att träffas som vi brukar, säger Elisabeth Hansson, chef för brevaffären hos Postnord Sverige.
Ett alternativt sätt att skicka julkort är tjänster där digitala bilder omvandlas till kort på papper som skickas till mottagarens postlåda. I år skickades nästan 1,3 miljoner av ”Postnords riktiga vykort” under perioden 1–21 december, 110 procents ökning jämfört med motsvarande period 201.
Och i år är största gruppen köpare personer i åldern 55-64 år medan det förra året mest handlade om 24-34-åringar.
E-handlade julklappar ökar stadigt år från år. Fram till den 16 december i år hade svenskarna e-julhandlat för 11 miljarder kronor, enligt Postnord.
En fjärdedel har gjort alla sina julklappsinköp på nätet och mer än varannan svensk har gjort minst 80 procent av sina inköp online. Totalt uppgav konsumenterna att de julhandlat för 19 miljarder fram till den 16 december.