Kraftiga reklambegränsningar. Ett led när Storbritannien ska bekämpa den utbredda övervikten. 2022 kommer även nya förbud mot kampanjer i butikerna.
I Storbritannien räknar man med att två av tre vuxna har fetma eller övervikt.
Det vill man bland annat tacka genom kraftiga reklambegränsningar.
I somras föreslogs ett förbud för snabbmat på tv och på internet innan klockan 21. Och i november i år blev det känt att regeringen tittar på ett totalförbud för digital marknadsföring av snabbmat.
Nu kommer även beskedet att Storbritannien förbjuder ”två för en”-erbjudanden för mat som innehåller vad myndigheterna ser som mycket salt, fett eller socker.
Den nya lagen ska gälla från april 2022 och butiker ska heller inte få marknadsföra vad som definieras som onyttig mat vid entréer eller kassor.
Dessutom förbjuds vid samma tillfälle gratis påfyllning av läsk.
– Vi begränsar kampanjer och introducerar en rad åtgärder för att hjälpa det hälsosamma valet att bli det lättaste valet. Att skapa en miljö som hjälper människor att äta mer hälsosamt är avgörande för att förbättra folkhälsan, sade hälsominister Jo Churchill vid en presskonferens.