Den 1 februari tillträdde alltså Jessica Nithenius som ny vd för Orkla care Sverige och ersätter Jens Engström, som nu lämnar företaget.
Nithenius har haft olika jobb hos Orkla där hon arbetat sedan 2010, senast som marknadsdirektör på det bolag där hon nu blir vd.
– Jag känner mig både ödmjuk och stolt över att få leda Orkla care Sverige in i framtiden. Vi har så många stjärnor i både våra medarbetare och varumärken, så jag ser verkligen fram emot kraften vi kan skapa tillsammans, säger Jessica Nithenius.
Jessica har en lång bakgrund inom konsumentvarubranschen, med flera seniora tjänster bakom sig.
Förutom drygt tio år på Orkla, där hon bland annat varit försäljningsdirektör och marknadsdirektör för Orkla care Sverige, har hon arbetat på Barilla/Wasabröd.
Under 2020 har Orkla care Sverige bland annat lanserat nya förpackningar för varumärkena Active care, Pharbio, Pikasol och Gevita, som alla gått över till ytsmarta fyrkantiga förpackningar av återvunnen plast.
Under 2021 kommer fler nyheter att lanseras på den svenska marknaden.
– Att våra produkter ska vara effektiva, relevanta för konsumenten och miljömässigt hållbara står alltid i fokus. Under 2021 har vi flera lanseringar som jag hoppas kommer att tas emot positivt, avslutar Jessica Nithenius.
Fakta/Orkla Care Sverige
Orklakoncernen är Nordens ledande aktör av varumärken och konceptlösningar till bland annat dagligvaruhandel, apotek, bageri och storhushåll.
I Orkla Care Sveriges portfölj ingår varumärken inom hälsa, hudvård, sårvård, hygien- och hushållsartiklar, bland annat Grumme, Bliw, Salvequick, L300, HTH, Jordan, Nutrilett, Möller’s och Pharbio.
Flera av dessa produceras i Orklas fabrik i Falun. Orkla Care Sverige är en del av Orkla Care AB, som under 2019 totalt omsatte cirka 1,6 miljarder kr.