Fredrik Uhrbom blir försäljnings- och marknadsdirektör för Coop Sverige. Uhrbom har tidigare jobbat bland annat hos Netonnet och hos Clas Ohlson.
Fredrik Uhrbom har varit Sverigechef för Clas Ohlson men senast jobbat för Netonnet.
Nu blir han istället försäljnings- och marknadsdirektör för Coop Sverige och börjar där i april.
– Jag är mycket glad att Fredrik valt att ansluta till Coop, säger Coop Sveriges vd Magnus Johansson.
– Han har i flera roller bevisat att han är en bred och kommersiell ledare som kommer att kunna utmana nuvarande branschnormer – inom digitalisering, fysisk handel och det som vi på Coop kallar digifysisk handel. Han har också, vilket vi ser är viktigt för rollen, erfarenhet från att ha ansvarat för och drivit butiker.
Coop satsar offensivt kring kunderbjudandet och Coop Sverige organiserade i november förra året om med ambitionen att skapa större flexibilitet och effektivitet i den nya, digitaliserade verkligheten.
I samband med det slogs avdelningarna för försäljning och marknad ihop, och rekryteringen inleddes till det nya jobbet som chef för affärsområdet.
– Det känns oerhört roligt att få möjligheten att ta klivet in i dagligvaruhandeln och bli en del av Coop Sverige, säger Fredrik Uhrbom.
– Extra roligt att få bli en del av ett företag som sätter hållbar konsumtion, hälsa och välmående högt på agendan, ett område som kommer bli allt viktigare för att vinna kundens hjärta och förtroende samt skapa tydligt mervärde för Coops medlemmar.
Fredrik Uhrbom har, förutom att ha jobbat hos Netonnet och Clas Ohlson, bland annat arbetat på Svenska exportrådet i Berlin och Köpenhamn och i Hultafors group, i tjänster som försäljnings- och marknadschef och försäljningsdirektör.
Han är sedan 2020 engagerad som investerare och rådgivare i det digitala plattformsbolaget Techbuddy.