Kronans apotek redovisar 2020 som ”ett starkt år”. Försäljningen ökade 3,1 procent men framgången var störst på nätet där Kronan tog marknadsandelar.
Under helåret 2020 ökade Kronans Apotek försäljningen med 3,1 procent till 8 186 miljoner kronor. Främsta orsaken till lyftet är e-handeln som ökade med 85 procent, skriver företaget i en pressrelease.
Faktum är att försäljningen på nätet växte mer än marknaden i genomsnitt.
Kronans apotek tog därför nya marknadsandelar online under 2020, vilket man naturligtvis är glad över.
– Att vi har växt mer än marknaden online med en starkt förbättrad lönsamhet och en signifikant högre kundnöjdhet, är ett bevis på att vi börjar hitta rätt formel för hållbar tillväxt, säger Anders Torell, vd för Kronans apotek.
Kronans apoteks digitala kanaler växte med 85 procent under helåret 2020 och passerade med god marginal en halv miljard kronor i omsättning.
Under fjärde kvartalet växte företagets e-handel med 107 procent jämfört med motsvarande kvartal året innan. Onlineförsäljningen står nu för 6,6 procent av den totala handeln (3,7% ett år tidigare).
– Det goda resultatet beror till stor del på att våra medarbetare har kunnat hantera de svåra situationerna som uppstått under pandemin så bra. Vi har jobbat hårt för att möta kundernas behov i både fysiska och digitala kanaler och det har vi lyckats väldigt bra med, säger Anders Torell.
Under 2020 hade kronansapotek.se mer än 25 miljoner besök och allt fler äldre genomförde sina allra första online-köp.
Den mest populära avdelningen var, inte oväntat, informations- och bokningssidan till antikroppstester för Covid-19.