2020 blev ett historiskt år för e-handeln som växte med 35 miljarder kr eller 40 procent, huvudsakligen av coronaskäl, konstaterar Postnord.
Det är Postnords rapport E-barometern, årsrapporten för 2020, som konstaterar att det blev e-handelshistoria skriven under 2020.
Främsta förklaringen bakom den historiska tillväxten är förstås coronapandemin.
Under 2020 växte den svenska e-handelns totala omsättning med 35 miljarder kr, visar E-barometern.
Översatt till kronor och ören handlar det om en tillväxt på 40 procent.
Coronaläget gjorde att fler arbetade hemifrån, tillbringade mer fritid hemma och undvek fysiska butiker.
Det gav fördel e-handeln som nu står för 14 procent av detaljhandeln. Störst tillväxt i procent såg vi dock inom dagligvaror på grund av framförallt människor ur riskgrupper som handlade mer på nätet.
Läs mer i Butikstrender 3/2020 om e-handelsåret 2020 och de historiska siffrorna