OKQ8 tog hem titeln när de svarande i Sustainable brand index fick ranka de mest hållbara varumärkena inom kategorin drivmedel.
I dagens företags- och handelsvärld är det viktigt att definiera sig som ett varumärke som arbetar med hållbarhet och följaktligen blir då även rankingar som Sustainable brand index väsentliga.
Därför var det glada miner hos OkQ8 när man rankades före övriga företag i kategori drivmedel i årets lista.
– Vi är otroligt stolta över utnämningen som är ett tydligt bevis på att vårt arbete med att hjälpa medlemmar och kunder att ställa om mot ett fossilfritt samhälle ger mening, menar OKQ8:s Andréa Haag.
– Placeringen speglar vår ambition att vara ledande i branschen när det kommer till hållbarhet.
Klimatet är i fokus när OKQ8 blickar framåt och målet är tydligt: OKQ8 ska vara klimatneutralt i egen drift 2030 och i hela värdekedjan 2045. Ett viktigt steg på vägen är satsningen på den fossilfria dieseln HVO100 som sänker CO2e-utsläppen markant i jämförelse med fossil diesel. Genom ett samarbete med Neste, världens största producent av HVO100, kan OKQ8 tillgängliggöra drivmedlet på hittills 170 stationer i sitt nätverk.
– Vi vill att det ska vara enkelt för medlemmar och kunder att ställa om till fossilfria alternativ, därför arbetar vi fokuserat med att utveckla produkter och tjänster inom detta område. För att lyckas med omställningen är strategiska partnerskap av största vikt, vilket är något som vi har tagit fasta på, fortsätter Andréa Haag.