Martin & Servera konstaterar om 2020 att man har ett utmanande år bakom sig men ökar satsningen på digitalisering och hållbarhet framöver.
För Martin & Servera, som är den största leverantören av mat, dryck och non food till restaurangmarknaden i Sverige, var 2020 ett mycket utmanande år, konstaterar man i en pressrelease i anslutning till färska årsberättelsen.
Bolagen i koncernen har trots allt fortsatt sina satsningar inom hållbarhet, digitala tjänster och e-handel, sammanfattar man.
Bland nyheterna för året finns investeringsbeslutet om Sveriges största solpark, Galateas förvärv av Domaine Sweden wines, fortsatt bygge av klimatsmart lager i Norrköping och Grönsakshallen Sorundas investering i ökad produktionskapacitet för att möta behovet av svenska, vegetabiliska proteiner, konstaterar företaget.
– Det har varit ett tufft år. Restaurangbranschen har drabbats hårt och det har fått stora konsekvenser för Martin & Servera-gruppens bolag, menar koncernchefen Liv Forhaug.
– Jag ser ändå tillbaka på året med stolthet över hur vi som organisation, tillsammans med kunder och leverantörer, lyckats förena snabba omställningar med långsiktighet, tillägger hon.
Ekonomiskt tappade Martin & Servera-gruppen på helåret ungefär 20 procent av försäljningen, motsvarande runt 3 miljarder kronor. Det är en siffra som döljer ännu större dramatik.
Försäljningen har varit nere på runt hälften av normal försäljning i vissa perioder – och ännu lägre i segment som hotell- konferens-, rese- och evenemangsverksamheter. Tack vare trygga och långsiktiga ägare har Martin & Servera trots detta kunnat fortsätta med satsningar inom hållbarhet, digitala tjänster och e-handel, kan man ändå konstatera i årsredovisningen.