Inte från noll till 100 men från 3 till 122 – JJ Selection har fått upp hastigheten

Inte från noll till 100 men från 3 till 122 – JJ Selection har fått upp hastigheten
Foto:

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Snabbt marscherat från tre såser till 122 listningar i dagligvaruhandeln några få år senare. Det handlar om Prime Quality Meats och Johan Jureskogs JJ Selection. Nu fyller man på med ett samarbete med Tareq Taylor och tänker bredda sitt eget utbud till ännu fler områden.

Snabbt marscherat från tre såser till 122 listningar i dagligvaruhandeln några få år senare. Det handlar om Prime Quality Meats och Johan Jureskogs JJ Selection. Nu fyller man på med ett samarbete med Tareq Taylor och tänker bredda sitt eget utbud till ännu fler områden.

Prime Quality Meats Sweden. JJ Selection. Två varumärken på frammarsch. I takt.”Prime Quality Meats” talar förstås både om vad profilen är och lite grann att kvalitet står före pris i kön.
JJ?
Johan Jureskog. Kock med födelsedagen dagen efter USA:s, fast nästan två sekel senare 1975 och platsen för tilldragelsen Stockholm. Och säger vi AG så säger du ”högkaratig köttprofilerad restaurang i Stockholm” och för det svaret får du fem poäng, behöver inte dra i någon livlina men får naturligtvis ringa en kompis om du vill.
Valfrihet är viktigt eller kanske urvalsfrihet om vi nu ska ha lite språklektion utifrån ”Selection” i varumärket ”Selection” ovan. Ska vi istället göra en musikalisk utvikning kan vi väl göra det i riktning mot en annan snubbe som varit och är inne i hamburgerbranschen, Petter, och utbrista ”Det går bra nu”.
För det gör det.

– Det har gått snabbt och starkt framåt för oss, konstaterar Michael Westin, vd bakom båda varumärkena och exemplifierar med att de 18 miljoner kr man sålde för i dagligvaruhandeln 2019 ska bli 57 miljoner kr 2021 och då blir titeln på Petters låt nästan en underdrift.

Snabbt marscherat
Det finns andra sätt att mäta framgången.
Vi kan tala listningar i dagligvaruhandeln och Michael Westin drar siffrorna.
15 listningar 2018.
50 listningar 2019.
2020 hade man nått 89 listningar.

I år, 2021, är siffran 122. Senast ut på produktmenyn är JJ Selection BBQ Ribs – med en Jureskog i cowboyhatt på förpackningen – och baserad på svensk råvara, rimligen en klockren succé inför den grillsäsong 2021 som alla tecken i skyn tyder på kommer att bli jättehet, i mer än ett avseende.
Efter ett år med corona-socialisolation längtar vi mer än någonsin ut till utegrillandets säsong, när vi äntligen och under pandemisäkra former kan umgås över en tallrik grillat. Med tanke på att vi svenskar även normala år sätter grillandet högt, högt på listan så lär det i år hamna än högre.

– Det tror jag, säger Michael Westin, och dessutom tyder mycket på att det, med reservation för vädret, kan bli en säsong som både drar igång tidigare och håller på längre.

När dessutom alltfler svenskar i olika undersökningar slår fast att de vill förlänga grillsäsongen så att den helst går kalenderåret runt är det förstås inte heller fel att vara i en bransch av grillat, korv och hamburgare.

Åland = ostkusten?
Eller komplettera densamma med de såser allt började med, samt de ostar som idag finns med bland produkterna man saluför.
Ostarna, ja.
– Ett fantastiskt samarbete med Ålands mejeri som vi lanserade tidigare i år under JJ Selection, säger Michael Westin och ser nöjd ut.
– De har 100 år av tradition och skapar ostarna av färsk mjölk från 14 gårdar på Åland.

Av denna färska ost blir det tre färdigpackade varianter under JJ Selections varumärke, en med tillnamnet Smakrika, en kallad Special och en betitlad Starka…och skrivaren av dessa rader konstaterar att de tre i smakbredd tangerar tre ostar vi kan kalla Gr-v-, H-sh-lls och V-st-rb-tt-n.
Börjar det gå upp en talgdank nu, för att använda ett gammalt inarbetat uttryck?

I så fall kan vi elegant glida över till Talg, en produkt för stekning och matlagning tillverkad av fett från nötkött som smälts ned. En genuin, traditionell produkt med lång historia även i Sverige men nu sorgligt bortrationaliserad ur många svenskars smakmedvetande trots sina fördelar i matlagningen.
Men listad är denna Talg i två kedjor och du hittar den, exempelvis, i 300 Ica-butiker.
PQM och JJ Selection har varit två framgångshistorier så här långt. Man har snabbt byggt utåt och uppåt och breddat både sortiment och kanaler. Man har också haft en riktigt bra tajming, två gånger om för säkerhets skull.

Svenskt som gäller
Först har vi fått se svenskarna omvärdera de olika ledord vi sätter högst. Vi har efter den heta, torra sommaren 2018 blivit mer måna om svenskt och närodlat medan ekologiskt och hållbart tagit några steg tillbaka och samtidigt har vi fått se en del av den mer högljudda debatten om kött kontra icke animaliska alternativ lägga sig. Lägg till det att svenskarna blivit mer beredda att kanske inte öka köttkonsumtionen men däremot gärna betala mer för bättre kött och då svenskt.

– Det är riktigt och det är väldigt glädjande att fler väljer ett bättre kött och att så många prioriterar svenskt, säger Michael Westin.

Den andra faktorn är ju rådande läge i samhället som 2020 medförde ett stort sug efter grillat som nämndes ovan. Nu följs det av ytterligare en lång väntan som kommer efter en ännu längre längtan efter umgänge med vänner och bekanta.

– Det rådande läget har ju medfört en stor ökning inom dagligvaruhandeln och även för oss. Om läget tillåter så är det självklart roligt att våra produkter får en central plats vid grillningen, konstaterar Michael Westin.

I ena änden samarbeten med exempelvis Skövde slakteri och Ålands mejeri och i andra änden plats på hyllor och i kyldiskar hos Coop, Bergendahls, Ica, Axfood och även Mathem och Mat.se med flera, vilket snabbt placerar de två varumärkena i den svenska myllan.

Kock med bredd
– Dessutom är vi ju det enda varumärket med en välrenommerad kock inom flera olika kategorier, konstaterar Westin.
Att man dessutom med blixtens hastighet tagit sig från de tre såser man inledde med för tre år sedan till dagens breda sortiment imponerar förstås också.
Samarbetet med Maten e klar och näste stjärnkock, Tareq Taylor, både kompletterar och ökar förstås på bredd och höjd.
Handplockade säljare som brinner för sina produkter är också en framgångsfaktor, konstaterar Michael Westin. Säljsamarbetet med Maten e klar och två högkaratiga profiler i Johan Jureskog och Tareq Taylor två andra.
Vägen framåt?

– En grillost på gång som är jättespännande, säger vd Westin som ser stor potential i breddandet av sortimentet.

– Hamburgerost, grillost, hamburgerbröd, erbjuda ett komplett utbud ihop med de kategorier vi redan finns inom och dessutom fortsätta växa i nuvarande kategorier, sammanfattar han.

Metoderna?

– Hårt arbete, förstås. Att hitta rätt. Ha en bra story med rätt kärnvärden. Välja rätt samarbetspartners.
Något mer?
Säkert. Men grunden handlar om att leverera bra produkter som konsumenterna tycker om.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil