Den ökade vaccinationstakten i Sverige är den främsta anledningen till att framtidstron inom handeln nu ökar, enligt Svensk handels barometer.
Den ökade vaccinationstakten i samhället påverkar handelns framtidstro positivt.
För första gången på flera år ser sällanköpsvaruhandeln nu positivt på framtiden, vilket spiller över på partihandeln, som för andra månaden i rad ökar kraftigt, skriver Svensk handel.
Det är handelsbarometern för maj som visar att sällanköpshandeln äntligen anser sig kunna se ljuset i pandemitunneln.
En försiktig optimism visar man och en beror mest på förväntningar om att den framtida försäljningen ska öka.
Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet ökar till 99,5 och befinner sig därmed väldigt nära den neutrala nivån, som är 100.
– Svenska handlare har kämpat oförtrutet i över ett års tid. Därför är det mycket glädjande att vi nu ser att den vaccinerade befolkningen återvänder till sällanköpsvaruhandeln, som tror på bättre tider under kommande sommarmånader och för första gången på flera år ser positivt på framtiden, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel.
Återgången till butikerna och den goda utvecklingen i tillverkningsindustrin är något som partihandeln gynnas av.
För första gången sedan partihandeln inkluderades i handelsbarometern ser delbranschen positivt på de närmaste tre månaderna. Partihandelns indexvärde hamnar på 108,5.
– Partihandelns framtidstro har ökat rejält sedan föregående månad och vi ser att partihandlare ser ljust på framtiden både vad det gäller försäljning, antal anställda och lönsamhet. Vi hoppas nu att denna optimism håller i sig, säger Karin Johansson.
E-handeln, som gått starkt genom hela pandemin, ligger fortsatt kvar på en stabil nivå och e-handlare ser alltjämt ljust på de kommande tre månaderna.
E-handeln som helhet minskar dock med 0,9 enheter jämfört med föregående månad och framtidsindikatorn landar på 116,3.
– Pandemin har fört med sig att allt fler svenskar allt längre upp i åldrarna introducerats till näthandel och månadens handelsbarometer indikerar att e-handlare tror att de nya kunderna är här för att stanna. Att optimismen minskar något var väntat, då allt fler känner sig trygga med att besöka fysiska butiker igen, konstaterar Karin Johansson.