95 procent av de svarande i Bluecalls statistik kan tänka sig att tala med terapeut i en app. Ångest, relationer, stress handlar det om inom retail.
95 procent av de som ingår i statistiken hos psykologtjänsten Bluecall säger att de kan tänka sig prata med en terapeut i en app i framtiden, något många som tidigare upplevt som otänkbart.
Det som man behöver prata om skiljer sig mellan olika yrkeskategorier. Inom retail är ångest banligast, för konsulter är stress vanligast och i mediebranschen är arbetsrelaterade frågor vanligast. Pandemin har skyndat på digitaliseringen på många plan. Ett av dem är samtal med terapeuter.
Fler och fler arbetsgivare börjar också se vikten av att inte skilja på privata och arbetslivsrelaterade problem. Oavsett var det börjar knorra, på arbetet eller i privatlivet, så kommer det påverka medarbetarna på jobbet, hävdar Bluecall.
– Tidigare har det känts avigt och för vissa till och med kanske otänkbart att tala med en terapeut i en app. Självklart tror vi att pandemin har bidragit till att man som klient nu inte bara kan tänka sig, utan också kanske förväntar sig att man ska kunna ha digitala möten med sin terapeut, säger Milla Leskinen som är psykolog och chef för psykologiavdelningen hos Bluecall.
– Det är inte så konstigt när så mycket annat i vår vardag, till och med arbetet, går att sköta hemifrån, tillägger hon.
– Redan för fem år sen började vi arbeta med digitala samtal med terapeut. De senaste två åren har såväl vårdjättar som vårdcentraler börjat erbjuda digitala samtal med psykolog. Idag känns det som en självklarhet för de flesta. Det är en viktig utveckling som ger fler tillgång till hjälp när de behöver det, och något som gör att vi kan förebygga psykisk ohälsa och få fler att må bättre i vardagen, säger Milla Leskinen.