Att filma i butik men ändå låta kunderna vara anonyma. Ett stort dilemma. Nu anser sig Indivd ha löst det via en unik, anonymiserad teknik.
Med hjälp av en unik, anonymiserad teknik för ansiktsigenkänning är Bizmakers inkubatorföretag Indivd i färd att förändra framtiden för fysiska butiker – utan att inkräkta på kundernas integritet.
Med data från Indivd kan handeln förbättra såväl butiker, som upplevelser och utbud, menar man i en pressrelease.
I e-handeln är det lätt för företagen att få information om sina målgrupper och kunder – så lätt att lagstiftningen skärpts för att skydda de enskilda shopparnas integritet, inte minst genom GDPR. Möjligheterna att i en fysisk miljö spåra kunderna och deras beteenden har varit mindre, är bakgrunden.
Det är där Indivds teknik kommer in i sammanhanget.
– Tekniken bygger på ”data protection by design”, med ett antal säkerhetsmekanismer, som gör anonymiseringsprocessen helt automatisk och omöjlig att följa. Det blir i sig ett integritetsskydd, och startskottet för vår lösning, säger Fredrik Hammargården, medgrundare och produktägare på Indivd.
Kvar finns en mängd data på målgruppsnivå – ungefärlig ålder och kön på kunderna, hur de rör sig, var de uppehåller sig längst, och så vidare.
Denna information är guld för butiksinnehavare, gallerior och stadskärnor, som med Indivds data som grund kan utveckla miljö och utbud för att skapa en bättre kundupplevelse.