Noel Abdayem, mannen bakom tandborstsuccén Humble, satsar nu på miljövänliga blöjor när han köper Naty-koncernen för cirka 850 miljoner kr.
Noel Abdayem är grundare av och största aktieägare i foodtechbolaget Humble som blivit en succé med sina klimatvänliga tandborstar.
Nu går Abdayem vidare genom en ny satsning.
Hans Humble köper koncernen Naty som arbetar inom personliga hygien-produkter med eko-profil och som har fokus på i första hand miljövänliga blöjor.
Humble köper Naty för 750 miljoner kr men till det kan komma ytterligare upp till 100 miljoner kr i prestationsbasserade tillägg till köpeskillingen, enligt ett pressmeddelande.
Naty hade en omsättning på 278 miljoner kr under verksamhetsåret 2020.
Lönsamheten anses ha möjligheten att förbättras kraftigt under det innevarande räkenskapsåret.
– Genom förvärvet av Naty får vi in ett fantastiskt bolag med ett högpresterande och entreprenörsdrivet team. Som ledande aktör inom eco-blöjor i världen och med ett mycket innovativt produktsortiment blir möjligheterna enorma, säger Humbles vd Stefan Petrén.
– Förvärvet innebär att vi bygger vidare inom hållbarhetsvertikalen och samtidigt stärker vår strategiska position som en ledande aktör för framtidens FMCG-produkter, tillägger han.