DB Schenker testar nu en helt ny leveranslösning för paket till privatpersoner. Det gör man i ett samarbete med Iboxen och bostadsnära leveranser.
DB Schenker bygger alltså ut sina leveranser genom satsningen på ett nytt format för leveranser till privatpersoner.
– Vi erbjuder sedan länge hem- och ombudsleveranser. Nu testar vi ett helt nytt koncept tillsammans med företaget Iboxen som går ut på att vi levererar till boxar utomhus inom promenadavstånd för mottagaren. Vi kallar det bostadsnära leveranser, säger DB Schenkers Viktor Strömblad.
En stor fördel med Iboxens lösning är att den är öppen för såväl transportörer som mottagare dygnet runt, menar Strömblad.
– De boxlösningar som finns idag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi Iboxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan har i vår portfölj, säger Viktor Strömblad.
Iboxen har som mål att under de närmaste fem åren sätta ut en leveransbox per 90 hushåll över hela Sverige, något som kommer innebära att många inte får mer än ett par hundra meter till närmaste leveransbox, skriver man i pressreleasen.
– Det känns både glädjande och viktigt att ännu en stor transportaktör slutit avtal med Iboxen, säger Anders Holm som är en av grundarna till företaget.
– Genom att ansluta sig till vår infrastruktur kan transportbolagen minska sina kostnader, både ekonomiskt och miljömässigt, samtidigt som de kan erbjuda slutkunden en tjänst som är både smidig, hållbar och mer tillgänglig, anser han.
– Efter avslutat test tillsammans med utvalda kunder under hösten, är vår målsättning att börja bygga en tjänst som kommer att vara tillgänglig för samtliga kunder till DB Schenker, avslutar Viktor Strömblad.