Foodora gör en utvecklad nysatsning på elbilar och satsar på 100 nya sådana som man nu sätter i trafik från Malmö i söder till Luleå i norr.
Foodora har skapat en ny strategi för elektrifiering av sin fordonspark och det får ett konkret uttryck nu när man plockar in 100 nya elbilar som sätts i trafik över hela landet.
Den nya strategin skapades i samband med att Hans Skruvfors, då Sverige-vd, blev koncern-vd för Foodora tidigare under 2021.
– Vi har påbörjat vårt arbete med elektrifieringsplanen, och har nu implementerat de första elbilarna, men vi har en vision att i framtiden använda autonoma fordon för längre distanser utanför städer. Bilar som kan bli ett komplement till våra självkörande robotar som lämpar sig bäst i storstäder med korta leveranser, säger Hans Skruvfors i ett pressmeddelande.
Det handlar om satsning på ett brett plan med bland annat elektrifierade leveranser med autonoma leveransrobotar.
Under hösten i år ska även elscootrar och elcyklar ta en större plats hos företaget.
– Jag har en vision och ambition om att endast tillämpa miljövänliga fordon för våra hemleveranser. Redan idag är Foodora CO2-neutrala då vi klimatkompenserar alla våra transporter. Vi har på oss ledartröjan inom last mile delivery och det gör det än viktigare för oss att driva förändring och sätta en standard i branschen, hävdar Hans Skruvfors.
Det är Kia som levererar de nya elbilarna och man har under många år samarbetat med Foodora.
– Kia har under många år fått förtroendet att leverera bilar till Foodora och idag är de är en av våra största företagskunder när det gäller inköp av elbilar. Tack vare företag som Foodora är drygt åtta av tio sålda Kia-bilar till företag laddbara, säger Peter Himmer som är vd för Kia Sweden.