Paulig firar 30 år med texmex och tacos och konstaterar att det är en succé som idag har blivit en svensk miljardindustri.
Paulig äger och driver varumärket Santa Maria som är störst inom tacos och texmex i Sverige och konstaterar att det är en ständigt pågående succé.
– Det har blivit en institution, kanske rentav en nationalrätt, säger Pauligs Europachef Henrik Samuelson på di.se.
Paulig kan i år summerar tre decennier av succé på området sedan entreprenören Lars-Olof Mattsson startar framgångssagan.
1988 var han vd för kryddföretaget Nordfalks, senare namnändrat till Santa Maria.
Efter att han blivit bjuden på tacos av bekanta beslutade han som vd för Nordfalks att satsa stort på denna då så exotiska matanrättning.
– Vi gick med förlust i sex år innan det vände, sade Mattsson i en intervju i Expressen för några år sedan.
1991 köptes Santa Maria av finska Paulig som därmed fick den kommande tacos-explosionen ”på köpet”.
Idag anses marknaden för tex-mex i Sverige vara värd 2 miljarder kre per år och begreppet har brett ut sig i stora delar av Europa.
Förra året ökade Pauligs omsättning inom tex-mex med 7,6 procent och pandemin har inte på något sätt minskat efterfrågan.
Nu satsar Paulig bland annat på en ny tortillabrödsfabrik i Belgien.
– Framtidsutsikterna är väldigt positiva, säger Pauligs Henrik Samuelsson på di.se.
– Vi ser ju tillväxt i princip i alla länder vi satsar på.