Arla säger hejdå till ”Arla-köket” och skapar nya konceptet ”Arla mat” för att samla sin matrelaterade och receptknutna marknadsföring i nytt format.
Under hösten 2021 lanserar Arla det nya konceptet Arla mat och samlar på så vis all matinspiration under samma tak, skriver företaget i en pressrelease.
– Genom att knyta ihop gamla och nya kanaler blir det enklare att hitta och inspireras av goda, hälsosamma och hållbara recept. Konceptet ersätter det 20 år gamla Arlaköket och tar samtidigt klivet in i två nya digitala kanaler, sammanfattar företaget.
– Det ska vara enkelt att äta gott och att kunna välja bra recept och produkter. Genom att samla all matinspiration från Arla i ett koncept under ett namn gör vi det enkelt för matintresserade att hitta oss överallt, oavsett kanal, och ta del av bra, hälsosam och hållbar matinspiration, menar Karin Granlund som är ansvarig för matinspiration hos Arla Sverige.
Arla mat kommer att bli ett helhetskoncept som knyter ihop receptsidorna och matinspirationen på Arla.se med appen, broschyren som finns i matvarubutiker, på Facebook, Instagram och i två nya digitala kanaler.
– Vi vet om att många i målgruppen 18-25 år är matintresserade, och mycket av den mat de lagar är inspirerad av filmer och recept på Tiktok och Pinterest. Två kanaler vi inte tidigare använt oss av. Framöver kommer vi exempelvis på Tiktok att släppa en massa receptfilmer tillsammans med kända influencers, säger Sara Johansson, sociala medier- och influenceransvarig hos Arla Sverige.