Linas matkasse ökar omsättningen rejält men visar en sämre lönsamhet. Båda tendenserna framgår av kvartalsrapporten för andra kvartalet 2021.
Matleveransbolaget LMK group, som bland annat äger Linas matkasse, har just redovisat sina siffror för årets andra kvartal.
Enligt dess ökade omsättningen med hela 17,5 procent under andra kvartalet i år jämfört med motsvarande kvartal 2020.
Det redovisade vinstformatet – justerat ebitda-resultat – hamnade på 46,5 miljoner kr jämfört med 58,8 miljoner kr motsvarande kvartal förra året.
Det hänvisar bolaget framförallt till ökade marknadsföringskostnader.
– Vi är övertygade om att de medieinvesteringar vi gjort nu, i kombination med våra fortsatta investeringar i teknikplattformarna tillsammans med förbättringar för att öka produktens konkurrenskraft, kommer att stödja vårt arbete med att ytterligare stärka vår marknadsledande position, skriver vd Walker Kinman i en kommentar i kvartalsrapporten.