Tre av tio Lidl-produkter är från leverantörer baserade i Sverige och 280 produkter har ”Från Sverige”-märkningen, meddelar kedjan som vill öka detta.
Lidl driver nu kampanjen ”Handla utmärkt” där man vill lyfta sitt svenska sortiment.
Under kampanjen ska man lyfta fram produkter som har ”Från Sverige”-märkningen i butikerna med bland annat extra skyltning.
”Från Sverige”-märkningen finns för produkter som är odlade, förädlade, förpackade och kontrollerade i Sverige.
Idag finns ungefär 10 200 produkter med märkningen och Lidl har 280 av dessa i sitt fasta sortiment, att jämföra med 160 för ett år sedan.
Nu vill man lyfta fram dessa varor ytterligare i sina 203 butiker.
– Vi vill visa fler personer att det går att handla bra produkter från Sverige av högsta kvalitet till bästa pris. Vi har exempelvis våra Från Sverige-märkta skorpor, Söderlimpa och vetemjöl. Även vårt matvete, vilket är jättebra substitut till ris, är väldigt populärt, säger Robert Stekovic som är kommersiell direktör hos Lidl Sverige.
Cirka 32 procent av Lidls produkter i det fasta sortimentet var under verksamhetsåret 2020/21 från leverantörer baserade i Sverige.
Samtidigt ökade antalet Från Sverige-märkta artiklar från 160 till 280 och antalet svenska kampanjartiklar har gått från 792 till 1105, en ökning med 39,5 %.
– Vår förhoppning är att fler ska upptäcka vårt växande svenska sortiment. Vi plockar löpande in fler produkter med Från Sverige-märkning och fler produkter från lokala matproducenter. Ett arbete vi är väldigt stolta över, säger Robert Stekovic.