Nio av tio svarande i en ny undersökning säger att de föredrar svenskt kött när de väljer mat. Undersökningen kommer från Max som serverar just det.
Nio av tio svarande i en undersökning Capacent gjort i juni för Max, säger att de föredrar svenskt kött när de väljer mat.
Max påpekar i en kommentar att man är en av få rikstäckande kedjor som bara serverar svenskt nötkött, kyckling och bacon samt att märkningen ”Från Sverige” finns på alla 170 Max-restauranger i Sverige som en garant.
– För oss är det inte en fråga om att vinna poäng eller säga vårt i en debatt, vi har alltid prioriterat svenska råvaror som en del av vårt arv, säger Richard Bergfors som är koncernchef för Max Burgers.
– Genom att använda tydlig märkning hjälper vi våra gäster att ta informerade beslut, det ska inte råda några tveksamheter.
– Vi har sedan starten 1968 serverat uteslutande svenskt kött, säger Richard Bergfors. Vad det bland annat innebär för Max är en ökad kostnad på mellan 40–50 miljoner kronor per år om man jämför med motsvarande EU-råvara.
– Det ser vi som en bra investering. Vi brukar säga att burgarna från Max ska inte bara ska smaka gott, de ska ha en bra eftersmak också.