När Food & friends publicerar sin trendspaning för 18:e året i rad konstaterar byrån att det mest markanta är att vi ser framtidstron komma tillbaka.
Food & friends trendspaning sker för 18:e året när man presenterar 2022 under temat ”Back to forward”.
– Matbranschen påverkades kraftigt av pandemin och mycket har förändrats som fortsatt kommer att forma hur vi äter och dricker, skriver byrån.
– Gemensamt för årets spaningar är att det finns en stark och positiv framtidstro och människor som är peppade på att komma framåt, sammanfattar man.
En direkt följd av pandemin är att man vill kunna äta sig till immunitet, konstaterar Food & friends.
I en undersökning från USA säger sex av tio svarande att de söker livsmedel som boostar deras immunförsvar.
Företaget Kellogg’s har till och med utsett immunitet till en av deras kommande innovationsområden.
En annan form av funktionsmat man ser exempel på är adaptogener, en samling ingredienser som ska skydda oss mot olika typer av stress så som hård mental påfrestning, fysisk belastning, extrem värme eller kyla eller sjukdomar, konstaterar Food & friends.
Mer om trender inför 2022 läser du i nästa printmagasin, Butikstrender 10/2021