Tillväxten i e-handeln stannar av något och Svensk handel förklarar det med att vi nu i högre grad återvänder till de fysiska butikerna.
E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet trots att fler återvänder till de fysiska butikerna. Den totala e-handeln, inklusive den från utlandet växte med 12 procent under tredje kvartalet.
I september anas dock ett trendbrott då omsättningen i den inhemska e-handeln minskade med tre procent. Det visar Svensk handels e-handelsindikator för september.
Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet.
Tillväxten var dock måttlig, plus tre procent jämfört med samma period förra året.
Den samlade e-handeln, inklusive svenska konsumenters e-handel från utlandet, växte däremot med tolv procent under tredje kvartalet. De senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13,5 miljarder kronor från utlandet.
– Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.