Svinnskärmen, en ny digital skärm, är det senaste greppet för att minska matsvinn och lanseras nu av svenska foodtech-bolaget Whywaste.
En ny digital skärm möter kunderna som kliver in på Ica Kvantum Sannegården.
På skärmen dyker det automatiskt upp erbjudanden på varor i butiken som riskerar att bli svinn.
Butiken arbetar för ett minskat matsvinn tillsammans med foodtech-bolaget Whywaste, och är en av de första butikerna som provar den nya skärmen.
Ica Kvantum Sannegården har sedan flera år tillbaka jobbat med olika digitala lösningar från Whywaste, lösningar som bland annat förenklar för personalen att upptäcka när varor närmar sig bäst före-datum.
– Vi jobbar aktivt med många olika rutiner för att minska vårt matsvinn men det som är extra roligt med svinnskärmen är att vi äntligen kan visa att upp att vi tillsammans med våra kunder gör en stor skillnad, säger Amanda Prates, säljledare hos Ica Kvantum Sannegården.
– Kunder idag är mer och mer miljö- och svinnmedvetna vilket ökar kraven på butiker. Svinnskärmen gör det enkelt för butiker att visa sina kunder, att här har vi koll på vårt matsvinn. Den underlättar också för kunden att göra bättre och mer medvetna val, säger Kristoffer Hagstedt, vd för och grundare av Whywaste.