Nästan var tredje som svarat i en undersökning undviker att skylta med varor som kondomer, mensskydd och snabbmat i butiken, enligt Mathem.
Mathem har låtit Sifo genomföra en undersökning där ett antal personer fått svara på vilka varor de väljer att inte vissa att de har handlat i matbutiken.
Om man nu undrar över varför en näthandel intresserar sig för varför folk inte vill visa sig ha handlat vissa varor i fysisk butik, så är förstås det självklara svaret på den frågan att Mathem lite fint då indikerar att man kan köpa dessa varor via nätet istället och slippa skylta med dem.
Med detta sagt säger var tredje som svarat i Mathems undersökning att man tycker det är pinsamt att ha köpt kondomer, mensskydd och snabbmat, framförallt de yngre som svarat.
Mathem påpekar också, se orsak ovan, att 31 procent av dem som svarat engagerar sig i vilka varor andra kunder lägger upp på bandet och 62 procent av dessa svarande bildar sig en uppfattning om vem personen före dem i kön är utifrån vilka varor hen handlar.
Även det är sålunda argument för att i all diskretion handla varorna på nätet istället.
– Svenska konsumenter är väldigt medvetna och vet vad som är bra och mindre bra produkter. Vad vi handlar för mat har dessutom blivit lite av en statusmarkör. Den här kombinationen gör nog att det kan ta emot att köpa exempelvis halvfabrikat, cigaretter och godis. Inte så oväntat hamnar kondomer i topp, och det har nog alltid varit lite pinsamt att köpa offentligt. Däremot verkar vi inte ha någon större klimatskam när vi handlar, vilket är ett lite förvånande resultat, är Mathems Johan Gertells sätt att sammanfatta det hela.