Under 2021 har Arla tillsammans med kunder genom Arla Deals ”räddat” 873 ton mat i Sverige, vilket enligt Arla motsvarar vikten av 582 personbilar.
För ett år sedan öppnade Arla en digital outlet – Arla Deals – där mejeriprodukter med ett kortare datum säljs med höga rabatter till butiker och restauranger.
Målet är att färska produkter inte ska slängas, utan istället komma till användning på restauranger och hos konsumenter. Under 2021 har hela 873 ton mat sålts i Sverige via detta initiativ.
– Under Arla Deals första år har det blivit tydligt att det finns ett intresse bland kunder, och i sin tur alltså bland konsumenter, att minska matsvinnet, konstaterar Magnus Cohen som är ansvarig för kundservice hos Arla Sverige.
– Många produkter är ofta bra efter sitt bäst före-datum och om vi tillsammans kan se till att maten som produceras äts upp är det en stor vinst, tillägger Cohen.
Nu vill Arla inspirera fler till att minska matsvinnet under julen.
– Lite överbliven sill här, en bit ost där och lite risgrynsgröt på det. Utan att tänka på det slänger vi en hel del fullt ätbar mat. Lite åt gången blir mycket i längden. Sparar vi istället skinkan som blev över, grönkålen och hörnet på Janssons frestelse kan vi faktiskt göra januari lite mer uthärdlig för plånboken samtidigt som vi gör gott för klimatet, säger Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson.
Att svenska konsumenter är intresserade av att minska sitt matsvinn är tydligt genom de tusentals sökningar som görs på Arlas frågeforum varje vecka, påpekar företaget.
”Kan man frysa era produkter?” toppar listan för de vanligaste frågorna.