Budbee blir först i branschen med att skapa full transparens i hur bränsleförbrukningen ser ut för hela leveranskedjan, skriver man i en pressrelease.
Att man skapar full transparens i hur bränsleförbrukningen ser ut i hela leveranskedjan ger handlare och kunder total insyn, skriver företaget i en pressrelease.
– För Budbees leveranser i Sverige handlar det helt om fossilfritt och förnybart. Den sista delen i leveranskedjan, hemleveranserna, har nu också ställt om och sedan tidigare går upphämtning från handlarnas lager, transport mellan terminaler samt ut till paketskåp helt klimatsmart, konstaterar företaget.
Budbee har verksamhet i Sverige, Nederländerna, Danmark, Finland och Belgien. Leveranser görs både hem och till paketskåp, så kallade Budbee Box.
Som ett led att skapa ännu bättre förutsättningar för handlare och konsumenter att fatta initierade beslut öppnar nu Budbee böckerna och visar hur bränslefördelningen ser ut i varje del av leveranskedjan.
– Transparens är ett av våra kärnvärden och vi publicerar därför fördelningen av bränsletyp i hela distributionskedjan. Egentligen borde det vara en självklarhet att de som menar allvar med sina miljömål redovisar hela kedjan, inte bara den sista milen. Vi utmanar alla Sveriges box- och budbolag att offentliggöra sina siffror så att handlare och kunder kan fatta informerade beslut, säger Pontus Håstlund, nordisk chef för Budbee.
I början av 2020 var ca 10 procent av Budbees hemleveranser i Sverige fossilfria. Sedan dess har bolaget arbetat hårt för att öka den andelen.
Alla upphämtningar hos e-handlare samt interna paketflöden mellan terminaler har sedan en tid tillbaka genomförts fossilfritt och förnybart.
För ett år sedan sattes målet att alla Budbees hemleveranser i Sverige skulle nå samma nivå – ett mål som nu uppnås.