31 procent plus i näthandeln. Det gäller alkoholfri öl under 2021 i jämförelse med året innan, meddelar Carlsberg som ser fortsatt tillväxt.
Alkoholfria öl har ökat stadigt i popularitet i Sverige de senaste åren och nu visar ny statistik att utvecklingen fortsatte i samma riktning även under 2021, inte minst online. Under året ökade försäljningen av alkoholfri öl i näthandeln med hela 31 procent jämfört med 2020, meddelar Carlsberg.
Under Coronapandemin har fler fått upp ögonen för näthandeln och börjat handla mat och dryck på nätet. I takt med detta har nätförsäljningen av öl ökat och allra mest populärt är alkoholfri öl. Under 2021 var 35 procent av all öl som såldes online från matbutiker alkoholfri.
– Allt fler väljer att handla sina matvaror online och det fina med alkoholfri öl är att det gör sig lika bra till tisdagslunchen som fredagsmiddagen. Sedan lanseringen av Carlsberg Alcohol Free för över 15 år sedan har vi sett ett tydligt skifte i synen på alkoholfri öl – från ibland påtvingat till ett aktivt smakfullt val, säger Peter Hammarstedt som är vd för Carlsberg Sverige.