Det har funnits funderingar hos analytiker kring de olika matleveransföretag och liknande företag som setts blomstra under de två senaste årens pandemiläge.
Frågan har varit i hur hög grad framgångssiffrorna varit ”coronadopade” och vad som ska hända med företagen efter pandemin.
Det är delvis ur det perspektivet man ska se Delivery heros fria fall på Frankfurt-börsen under slutet av förra veckan.
Delivery hero är moderbolag till Foodora och fick se sin kurs falla 30 procent under torsdagens handel.
Delivery hero redovisade en högre omsättning och orderingång än motsvarande period ett år tidigare men gav samtidigt en svagare prognos för verksamheten framöver.
”Få positiva hållpunkter finns på agendan under året för Delivery Hero. /…/ Nästa positiva katalysator för aktien ser inte ut att komma innan slutet av 2022, när lönsamhet som prognosticerats för fjärde kvartalets kärnverksamhet ska upp till bevis”, skrev analyshuset Bryan Garnier och sänkte riktkursen från 160 euro till 100 euro.
Rekommendationen från analyshuset har nu gått från ”köp” till ”neutral”.