Pricer har låtit göra en undersökning som nu presenteras och som alltså visar att 53 procent av de 1 000 svenska svarande säger sig väljer mer lokalt och hållbart nu än innan pandemin.
Samtidigt erkänner 85 procent av de själva bidrar till matsvinn genom att välja de varor som har längst hållbarhetstid kvar och rata de med kort dito.
– Vi ser att många inte bara blivit mer medvetna utan även handlar mer hållbart sedan pandemin startade, säger Fredrik Sunesson, ansvarig för Pricer i Sverige.
– Även om många handlare redan kommit långt i sitt hållbarhetsarbete är detta en väckarklocka för de som ännu inte kommit ur startgroparna, inte minst eftersom en stor majoritet av framtidens konsumenter kräver det. 66 procent av de svarande vill ha bättre information i livsmedelsbutiken kring ursprung och ingredienser.
48 procent vill även att butiker tydligt informerar kring ingredienser som salt, socker och fett vid hyllkanten.
– För att kunna göra medvetna val måste vi vara medvetna och här handlar det mycket om att konsumenter önskar rätt information vid rätt tillfälle, alltså lättförståelig tydlig information vid hyllkanten när man står och väljer mellan olika alternativ, säger Fredrik Sunesson.