Stilindex från Svensk handel visar att modehandeln under februari återhämtar sig efter det att samhället åter öppnat på allvar.
Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 21,9 procent jämfört med föregående år. Även skohandeln uppvisar en ökning, om än lite mindre, på 2,5 procent.
Jämfört med februari 2019 noteras klädhandeln för en ökning på tre procent, medan skohandeln tappar hela 28 procent.
– Vi gläds åt att de restriktioner som slopades i början av februari verkar ha fått kunderna att återvända till de fysiska butikerna efter nästan två år av pandemi. Sannolikt är det många som passat på att förnya garderoberna när sociala aktiviteter åter blivit aktuella, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef hos Svensk handel.
– Likväl är det så att även fast tendensen är tydligt positiv, så är det viktigt att komma ihåg att modehandeln gått igenom två år av enorma tapp och att den ekonomiska situationen för många handlare fortsatt är tuff. Det råder inga tvivel om att återhämtningen kommer ta tid, säger Mats Hedenström.
– Vi kan och ska inte heller blunda för det mänskliga lidandet som nu pågår i Ukraina. Rysslands oprovocerade krigshandlingar riskerar att få omfattande konsekvenser för hela samhället och därmed också för modehandeln, avslutar Mats Hedenström.