Spendrups nya 200 miljoners-satsning handlar omen helt ny tappningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg.
Samtidigt görs där en satsning på en ny förpackningslösning för burk i flerpack i dagligvaruhandel – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper.
Detta innebär en besparing på 100 ton plast per år.
Investeringen i en ny tappningslinje är den största på många år i bryggeriet i Grängesberg. Den höga efterfrågan på burk som förpackning för såväl öl som läsk och vatten och övergången till så kallad ”Sleek can” ligger bakom satsningen.
Linjen kommer att kunna producera 60 000 burkar per timme. En del av satsningen innebär också att en helt ny förpackningstyp för burk i flerpack introduceras i Sverige.
Keel Clip – som lösningen heter – är 100 procent pappersbaserad och kommer till en början att finnas på Trocadero och Mariestads.
– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025, säger Spendrups hållbarhetschef Anna Lidström.
– Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där. Det är en förpackning som passar både konsument och dagligvaruhandeln, tillägger Lidström.