Alla branscher har ett ansvar klimatet och miljön, skriver Synologen som är en medlemsorganisation för fristående optiker i Sverige.
– Trots det driver optikerkedjor kampanjer av typen ”köp 3 betala för 2”. I stället för att göra glasögon till en slit- och släng-produkt borde fler aktörer arbeta med kvalitetsfokus och därmed bidra till en mer hållbar utveckling, anser man.
Idag behöver var fjärde person i Sverige glasögon. I olika kampanjer lockar glasögonkedjor sina kunder med erbjudanden om flera glasögon i samband med köp.
Att uppmana till den typen av överkonsumtion är inte hållbart, anser Synologen i en pressrelease.
– Det blir ett resursslöseri. Glasögon borde inte ses som en slit- och slängprodukt. Det är bättre att satsa på glasögon med hög kvalitet som går att använda under en längre tid, säger Johan Grönvall, optiker och ordförande för Synologen.
Bra glasögon håller i flera år. Skälet för att byta dem bör vara att synen har förändrats, att glasögonglaset har slitits på ett sätt som stör synfältet eller att man behöver ett kompletterande par för ett specifikt ändamål, som sport eller arbete, menar optikerna.
– Det är vanligt att man skaffar nya glasögon vartannat år, vilket är bra för synen. Men det går även bra att behålla sina gamla bågar och bara byta ut glasen. Självklart ska det vara glädjefyllt att köpa nya glasögon, som förutom en synlösning också är snyggt, men vi är kritiska till att sälja på kunderna mer än de behöver, säger Johan Grönvall.