Konsumenter efterfrågar cirkulära material – och väljer bort varumärken som uppfattas som ohållbara.
Det indikerar en färsk undersökning med 5 000 svarande från fem europeiska länder, en undersökning Stena Recycling låtit göra.
Varje år utvinns cirka 100 miljarder ton nya material runtom i världen. En cirkulär ekonomi förutsätter att dessa material används så länge det går och kan användas som resurser för nya produkter, om och om igen.
Inför årets Circular Initiative, en arena där världsledande industriföretag möts för att tillsammans bana väg för det cirkulära samhället har branschledande Stena Recycling låtit undersöka konsumenternas inställning till cirkulära material. Insikterna från konsumentundersökningen, med 5 000 svarande från Sverige, Norge, Finland, Danmark och Polen, samlas i rapporten Circular Voice.
– Påfallande många av undersökningens deltagare är engagerade i att stödja företagens hållbarhetsarbete. I fritextfrågorna har många tagit sig tid att ge tips om bland annat produktutveckling och produktmärkning, för att visa på vad de efterfrågar inom hållbara produkter. Det här engagemanget är en stor tillgång för tillverkande företag, som har mycket att vinna på att ta tillvara på kundernas idéer och intresse, säger Anna Sundell, hållbarhetschef i Stena Metall-koncernen.