Idag slängs hälften av alla plastförpackningar i hushållssoporna. Det vill livsmedelskoncernen Greenfood, med varumärket Picadeli, ändra på.
Därför inleder de ett samarbete Bower, appen som låter konsumenter tjäna pengar på att sortera och återvinna sina förpackningar.
För Greenfood är det ytterligare ett steg i arbetet för att minimera sitt klimatavtryck och bidra till ökad cirkularitet i samhället, skriver företaget.
– När så många förpackningar fortfarande slängs i hushållssoporna måste vi fråga oss vad vi kan göra mer för att öka återvinningen. Genom samarbetet med Bower förstärker vi vår omställningsresa där vi strävar efter cirkularitet, att ta ansvar och bidra till förändring, säger Greenfoods hållbarhetschef Lisa Isakson.
– Vi är alltid nyfikna på att testa nya alternativ och innovativa lösningar kring hur vi kan vara med och driva utvecklingen. Bower är ett sätt som vi tycker är i linje med vårt hållbarhetsfokus, tillägger Isakson.
Bower har hittills uppnått omkring 300 000 användare i Sverige. Bland övriga större livsmedelsföretag som samarbetar med Bower finns Orkla, Coop, Nestlé och GB Glace.
– Vi vill vara med och skapa en beteendeförbättring. Ju fler varumärken som ansluter sig till Bower, desto större chans till en förändring hos konsumenten. Det blir helt enkelt lättare för konsumenten när hen kan panta fler förpackningar från flera olika varumärken, säger Lisa Isakson.