Prisjakt har släppt sin rapport Konsumentkompassen som tar greppet på utvecklingen under kvartal 3 2022, vilket just har börjat.
Där tror man att Prisjakts köpkraftindex kommer att minska med 0,5 till nivån 6,4 under tredje kvartalet.
”Det här är det största tappet i köpkraft som vi sett hittills, skriver Prisjakt i rapporten.
Totalt handlar det om en köpkraftsminkning med 7,25 procent jämfört med årets andra kvartal.
– Förra kvartalet såg vi indikationer på att svenskarnas köpkraft skulle minska en aning, men det verkar som att det är nu i Q3 som det större tappet sker. Det här är inte positiva nyheter för handeln, speciellt online där färre konsumenter planerar att handla jämfört med tidigare, säger Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights, till ehandel.se.
Hos Prisjakt uppger var tredje svarande att de har goda möjligheter att handla fysiska varor de kommande tre månaderna – men förra kvartalet var den siffran högre, 44 procent av de svarande.
Samtidigt väntas fysisk handel fortsätta sitt återtåg vilket, konstaterar Prisjakt, kan innebära att e-handeln relativt sett straffas extra hårt.