Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under juni 2022, jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är historiskt hög och uppgick under månaden till 11,2 procent enligt SCB:s konsumentprisindex.
Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan uppskattas till -6,1 procent, skriver branschorganisationen i en pressrelease.
– Med den prisjusterade försäljningstillväxten på -6,1 procent kan vi anta att konsumenterna nu antingen handlar mindre eller köper billigare produkter. Sett till SCB:s statistik är prisökningarna i butik främst på de varugrupper som påverkats av kostnadsökningar i tidigare led, exempelvis spannmål, kött och mejerier, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.
– Sedan är det viktigt att komma ihåg att vi har en återgång från pandemin och att jämförelsen görs med sommaren 2021, då vi hade både pandemirestriktioner och sjunkande priser i dagligvaruhandeln.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 4,0 procent, vilket är en något lägre andel än under föregående månad.
– Den lägre e-handelsandelen ska ses i ljuset av att det är sommar, då den normalt sett är lägre. Men även jämfört med förra sommaren är det en minskning, vilket är en tydlig effekt av återgången efter pandemin, avslutar Karin Brynell.