Sommaren är här och Espresso House välkomnar den med nötiga och fruktiga smaker. Espresso House uppdaterar sin sommarmeny med en islatte och en iscappuccino med smak av vit choklad och macadamia.
Förra sommarens favorit, frozen lemonade, är tillbaka i två olika smaker: pink grape och nykomlingen yuzu.
– Våra gäster älskar kombinationen av kaffe och nötiga smaker. I vintras lanserade vi en latte och cappuccino med smak av hasselnöt, som blev säsongens succé. I sommar fortsätter vi på det inslagna nöttemat med macadamia och vit choklad i de kalla espressodryckerna, säger Marie Edberg, kategori- och innovationschef på Espresso House Group.
Iskalla kaffedrycker i kombination med nötsmak är en växande marknadstrend i Europa. En stark nykomling på uppåtgående – strax efter de klassiska smakerna karamell och vanilj, hävdar företaget.
– Våra shoppar är laddade med både nya och klassiska smaker. På sommaren väljer fler gäster iskaffeprodukter vilket jag naturligtvis hade i tankarna när jag skapade säsongens drycker – fokus på smaktoner som gifter sig perfekt till kallt kaffe, säger Marie Edberg.
För säsongens smaknyhet i övrigt har Espresso House blickat mot Asien och lanserar yuzu i båda frozen lemonade och i isté.
– Yuzu är en intressant frukt med en smakkombination av mandarin, apelsin och grapefrukt. I drycker passar den utmärkt tillsammans med en sötare frukt som exempelvis mango. Frukten har varit populär i den kulinariska världen under några år och den blir mer och mer allmän. 2022 är året då yuzu kommer att lysa för en bredare publik, anser Marie Edberg.