Branschorganisationen Mobility Sweden rapporterar att det under årets första sju månader sålts totalt 18 184 nya lätta lastbilar och att det är 21 procent färre än motsvarande period under 2021, rapporterar Transportnytt.
Komponentbrist anges som den främsta orsaken och då handlar det bland annat om halvledare.
— Den höga malusen för lätta lastbilar gör att många kunder behåller sina fordon upp till 60 månader istället för det normala 36 månader, vilket delvis förklarar årets minskning, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden till sajten.
– Dock finns det ett uppdämt behov hos företagen att förnya vagnparken och orderböckerna är fyllda. Bristen på halvledare och andra komponenter har medfört att leveranserna inte kunnat möta efterfrågan, tillägger Bergman.
Antalet nyregistrerade eldrivna lätta lastbilar har under samma period – januari till och med juli – däremot ökat kraftigt.
Det handlar om en ökning från 1 208 till 2 178, mer än 80 procent plus, jämfört med motsvarande period 2021.
— De senaste månaderna har flera nya elmodeller introducerats, vilket ökar kundernas valmöjligheter. Det är av största vikt att möjligheten att köra på B-körkortet upp till 4,25 ton för el eller gasfordon införs i Sverige så snart som möjligt, då den nya tekniken är tyngre. En sådan regelförändring har redan införts i drygt tio EU-länder, kommenterar Mattias Bergman hos Transportnytt.På den tunga sidan har 2 849 nya lastbilar registrerats, 22 procent färre än i fjol.
— Även på denna marknad är det produktionsstörningar till följd av kriget i Ukraina och nedstängningar i Kina som har en dämpande effekt, analyserar Mattias Bergman.