På Espresso House förbereder man julsäsongen och lagom till julruschen återkommer kampanjen Cup Together, Espresso House initiativ för att bekämpa ensamhet.
Förra julen samlade Espresso House in en krona för varje såld kopp bryggkaffe till Maskrosbarn och i år kommer samma aktivitet engagera Espresso House kaffebarer i Sverige under december månad.
Förra årets kampanj inbringade nästan en miljon till Maskrosbarn.
– Med en kopp i taget kommer vi att fortsätta vårt arbete mot ensamhet. Genom att även i år donera pengar till Maskrosbarn visar vi att Cup Together är ett etablerat och långsiktigt engagemang för oss, säger Stina Möller, Sverige-chef för Espresso House.
– Vi är så tacksamma att Espresso House valt att lyfta den grupp barn vi arbetar för och frågor kring ensamhet. En halv miljon barn har en förälder med missbruk eller psykisk sjukdom och många av dem känner sig ensamma i sin situation, säger Marlene Lundli hos Maskrosbarn.
Donationerna på en krona per såld kopp filterkaffe pågår under december i alla kaféer och omfattar försäljning över disk, förbeställning och prenumeration.
Fakta/Maskrosbarn
Maskrosbarn är en barnrättsorganisation som stöttar barn 13-19 år vars föräldrar har ett missbruk, psykisk sjukdom eller utsätter dem för våld. Maskrosbarn har sedan starten 2005 mött tusentals ungdomar genom sin lägerverksamhet, coachprogram, ungdomsgårdar och stöd online.
Fakta/Cup Together
Med konceptet Cup Together bjuder Espresso House in människor att träffas över en kopp kaffe. Cup Together är Espresso House engagemang för att bryta tabun och bekämpa ensamhet. I jul återupptar man förra årets kampanj och donerar pengar till organisationer som arbetar för att förebygga ensamhet – en kopp i taget.