Pricerunner har undersökt hur det såg ut med bluffreorna under hittepå-eventet Singles Day 11 november.
Resultatet är att var tredje prissänkning är falsk, lika många som i fjol.
Flest falska reor hittade man inom elverktyg, elartiklar och melarm.
– Om Singles Day är en indikation på hur årets Black Friday kommer bli kan vi konstatera att läget ser oförändrat ut, och att konsumenterna fortsatt kommer behöva ha ögonen med sig under årets stora shoppinghögtider, kommenterar Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner, i ett pressmeddelande.Till saken hör att det sedan 1 september finns ett nytt konsumentskydd på plats för att motverka falska reor.
Det innebär, bland annat, att e-handlare måste redovisa prisförändringar som skett inom loppet av en månad.
När Pricerunner gjort enkät så säger 13 procent av e-handlarna att de ska korrigera sina Black Friday-kampanjer för att följa lagen – men samtidigt säger 19 procent av de som svarat att de inte är insatta i den nya lagstiftningen.