Det är undersökningsföretaget GfK som gjort en studie av hur våra julbord kommer att påverkas av de tuffa prishöjningarna under året.
Två av tre svenskar som svarat säger att det kommer att ha en negativ inverkad och det är framförallt unga hushåll med barn som anger detta.
I den nya undersökningen har hushållsmedlemmar i åldern 30–44 år svarat på vilken roll inflationen får för deras inköp av dagligvaror till familjen denna jul.
64 procent svarar att det tror att inflationen kommer få dem att handla mer på rea och prioritera inköp till barnen medan 21 procent svarar att stigande priser och inflation har en stor negativ påverkan på julinköpen.
Även mer köp av återförsäljarnas egna märkesvaror, färre ekologiska produkter på julbordet och att dela utgifter kring julen med andra släktingar är förändringar som många förväntar sig göra.
I dessa hushålls köps vanligtvis mer pepparkakor och köttbullar, varor vilka nu kommer handlas mer till nedsatt pris och som egna märkesvaror.
– Vi ser nu hur oron för framtiden får en konkret påverkan på breda konsumentgrupper, vilket i sin tur riskerar får stor betydelse för den viktiga julhandeln. När det gäller hushållens syn på hur ekonomin som helhet visar tidigare studier en fortsatt pessimistisk bild, säger Myriam Martensen, kommersiell direktör för konsumentpanelen i Norden på GfK.Hög inflation, flera räntehöjningar och pågående energikris har redan gjort att svenskarnas köpvilja nått botten och fortsätter att sjunka, enligt GfK:s Euro Climate Report från oktober, vilken studerar sällanköpsvaror.
I den studien var svenskarna de mest negativa till att göra ett större inköp, till exempel av möbler eller hemelektronik, inom hela EU. Även synen på det egna hushållets ekonomiska utveckling var pessimistisk och lägst inom EU.