Rapporten Konsumentkompassen från Prisjakt har kommit.
Undersökningen är gjord under fjärde kvartalet i år och talar bland annat om att Black Friday är på tillbakagång.
28 procent av de svarande hos Prisjakt handlade på Black Friday i år och det är en minskning med 8 procentenheter sedan motsvarande enkät 2021.
– Det behöver dock inte betyda att alla butiker kommer att prestera dåligt under 2023 års Black Friday-rea. Däremot kommer det att kräva fokus och kreativitet på alla fronter. Gör er målgruppsanalys, omvärldsbevaka och sätt er in i konsumentens situation. Just nu funderar era kunder över hur de kan spara pengar – och med all rätt. Men det finns fortfarande tillfällen för nykonsumtion, när diskmaskinen går sönder eller någon vuxit ur vintergarderoben, kommenterar Oscar Hagman, ansvarig för Prisjakt Insights, i rapporten.
– Köpkraften minskar när omvärlden är orolig och medierna är fyllda med dystra ekonominyheter. Svenskarnas inställning till konsumtion kommer påverka samtliga butiker i höst. Det är aktörerna med bästa strategin, som presenterar rätt produkt till bra pris med ett relevant budskap, som kommer vinna. Extra utmanande blir det tyvärr för e-handlarna, de påverkas inte bara negativt av den minskade köpkraften utan också den fortsatta tillbakagången till fysisk handel, kommenterar Ebba Ljungberg, konsumentexpert på Prisjakt.Hur kommer dock vi svenskar shoppa de närmaste månaderna? Jo, hushållens prioriteringar och var de väljer att lägga inköpen ändras.
Vad gäller miljön märks ett trendbrott. De medvetna konsumenterna svarar att de ska göra färre miljövänliga val under det fjärde kvartalet.