Många av Sveriges handlare hade, när energiminister Ebba Busch höll presskonferens, förhoppningar på att äntligen få ett besked om när elpriskompensation hade kunnat börja betalas ut.
Men för många blir det nu i stället ett osäkert jul- och nyårsfirande, skriver Svensk handel som är kritiskt till att svenska företag fortsatt tvingas vänta på tydliga besked.
– Det är bistra nyheter för många av våra medlemmar. Upprepade uttalanden om förståelse för företagens situation och de tuffa tider som de möter hjälper inte handlare att betala elräkningen. Vi har länge påtalat att elprisfrågan är akut och hade hoppats på konkreta besked, säger Sofia Larsen, vd för Svensk handel.
Under presskonferensen presenterades två former av kompensation. Dels ett generellt stöd för företag som drabbats av höga priser, dels ett riktat stöd till mer elintensiva företag.
Svenska kraftnät har på nytt fått uppdraget om att skicka in en ansökan om det generella stödet till Energimarknadsinspektionen för att kunna betala ut pengar till näringsidkare och juridiska personer.
Denna ska vara inkommen senast den 4 januari. Svensk handel är kritiskt till att ansökningsprocessen nu behöver börja om på nytt.
– Att EU-rätten sätter vissa begränsningar är ingen nyhet, vilket både myndigheter och Regeringskansliet rimligtvis borde ha tagit i beaktning från början. Dagens information gav inga konkreta nyheter för våra medlemmar att förhålla sig till, trots att de är beroende av att kunna planera på såväl kort som lång sikt, avslutar Sofia Larsen.