Butikstrender har haft förmånen att vara med på ett B2B-event under rubriken ”The Flavours of Greece”.
Det ägde rum 28-30 november i Thessaloniki, en handels-, press- och affärsresa.
Antonis Sioulis från Reco och Hans Jangstad från Smartfind har i samarbete med den grekiska regionen, Mellersta Makedonien, satt ihop upplägget.
Att besöket gick till Thessaloniki fanns och finns förstås massor av skäl till. Thessaloniki är både näst största grekiska staden efter Athen och störst i Mellersta Makedonien.
Staden är ett stort industriellt och kommersiellt centrum för Grekland och dessutom sydöstra Europas viktigaste nav för handel och transporter.
Det är, till exempel, så att majoriteten av Balkanländernas förnödenheter av olika slag transporteras via Thessalonikis hamn. Att staden dessutom är ett stort kulturcentrum och universitetsort kompletterar bilden.
Stort utbud
Vid detta möte med ”The Flavours of Greece” fanns 27 grekiska företag med sammanlagt 53 produkter representerade.
Och de nio svenska gästerna på resan var, förutom Butikstrender, Smartfind, Gustatus, Ockelbo ost, Ekologiska säljbolaget, Bustamante Promotions, Food Collective, Kandyz samt Ica Kringlan Södertälje
Den grekiska regionen gör den här satsningen för att hjälpa sina leverantörer att nå ut på den svenska och övriga nordiska marknader framöver och intresset hos de lokala företagen har varit stort.
Cirka 100 företag i Makedonien ville få chansen att visa upp sig och att dessa hade man valt ut de 27 företaget, som kunde presentera ett par av sina bästa produkter för oss under dagarna i Thessaloniki.
Smaka och bedöma
Det blev följaktligen provsmakningar och betygsättning av fetaost, getost, grillost, oliver, olivolja, yoghurt, vindolmar, honung, marmelad, kex, kakor och bars samt ett stort antal andra produkter.
Det handlade sedan om att för Butikstrender och övriga betygsätta produkterna utifrån förpackning, smak, pris och potential på den i första hand den svenska marknaden.
Första dagen avslutades med en fyrarätters middag med gästerna och alla medverkande leverantörer, totalt 60-70 personer.
Andra dagen anslogs till att besöka två utvalda leverantörer och det handlade då om Belas F & Son S.A. Premium Greek Dairy, ett mejeri som varit verksamt sedan 1972 och producerar flera av de mest populära och skyddade grekiska originalostarna som fetaost, kasseri från får- och getmjölk, rökt Kaskavalost samt grillost som dock inte får namnet halloumi på förpackningarna.
Fetaost måste innehålla minst 70 procent fårmjölk och resten getmjölk – annars får man nöja sig med att beteckna produkten som vitost.
Generationer
Det andra besöket gick till Oi Goumenisses PC som drivs av Demetra Dartsi och hennes två döttrar, Anna och Maria.
Här producerar man smakrik mat och sötsaker inspirerade av hennes mamma och mormor.
Bland produkterna finns vindolmar, ketchup, senap, majonnäs, chutney, tomatsås, pesto, vinägrett, marmelad, mandel- och hasselnötssmör och pasta. Idag har man även flera veganska alternativ bland produkterna.
Totalt handlar det hos Demetra och hennes döttrar om fler än 150 handgjorda produkter i mer än 20 olika kategorier, där vi under besöket fick se vindolmarna produceras och packas för hand.
Vi hann även få en presentation av försäljningschefen för deras systerbolag BioAgros, ett av de största och ledande bolagen inom Organic foo di Grekland.
Andra dagens eftermiddag var det så speeddating där samtliga 27 leverantörer fick presentera sitt företag och sina produkter under 15 minuter för de svenska besökarna.
Vissa leverantörer har kommit längre och har till och med svenska kontakter och leveransvägar klara så det ska bli spännande att se vilka produkter som dyker upp på den svenska marknaden framöver.
Det här var tredje gemensamma projektet ”The Flavours of Greece” gjort tillsammans med Reco och Smartfind men det första på plats i Grekland.
De två tidigare eventen har genomförts i Sverige då Antonis Sioulis från Reco då tagit andra leverantörer och produkter för en presentation. Fler events med nya spännande produkter har vi säkerligen förmånen att få se fram emot.