Prisjämförelsesajten Matspar.se har tittat på förändringen i köpbeteende av livsmedel mellan januari 2023 och januari 2022.
Siffrorna visar en kraftig ökning av antalet frysvaror, konserver, soppor och produkter med lång hållbarhet som lagts i besökarnas kundvagnar.
Samtidigt har ekologiska varor och färsk frukt minskat. Falukorven är den produkt som ökat mest i analysen – 226 procent fler falukorvar har lagts i kundvagnarna i januari i år.
Statistiken bygger på beteende hos 330 000 besökare på Matspar.se i januari 2023 och 246 000 besökare i januari 2022.– Inflationen har i flera månader pressat upp priserna och tvingat folk att ändra sina vanor. Det är tydligt att konsumenterna har haft privatekonomin i åtanke när de handlat i januari i år. Frysvaror, konserver och billiga men dryga råvaror som falukorv, fläsk och potatis har alla handlats i betydligt större utsträckning, säger Omid Ghanbari, vd för Matspar.se.
Läs mer om Matspars statistik och svenskars köpvanor i Butikstrender 2/2023